En variant av pannacotta


I fredags gjorde vi efterrätt. Jag (Kay) ville så gärna prova ett recept från min alltommat-tidning som var en pannacotta med kardemumma istället för vanilj som är "grundreceptet". Till pannacottan gjorde vi en nötmüsli och rårörda hjorton och resultatet blev super! Eller ja.. Chrille tyckte väl att grundreceptet med vaniljstång är godare.

Receptet heter kardemummamousse, fast jag tvivlar på att det borde kallas mousse. Receptet innehåller ju gelatin, vilket jag inte skulle ha i en mousse. Men men.. jag är ingen expert.

Kardemummamousse med varma hjortron och nötmüsli

4 Portioner

1 st gelatinblad
1,5 dl grädde
1 dl mjölk
2 äggulor
2 msk socker
1 tsk kardemumma, stött (men vi använde malen)

Müsli
½ dl pistasch
½ dl hasselnötter
½ dl havregryn (i vårt fall glutenfri)
½ msk rapsolja
½ msk honung
½ msk vatten

Hjorton
125 g hjortron
½ msk socker

Sätt ugnen på 175°. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min.
2. Blanda grädde, mjölk, äggulor, socker och kardemumma i en kastrull. Sjud försiktigt under omrörning tills det precis börjar koka. Ta kastrullen från värmen. Ta upp gelatin­bladen ur vattnet och låt dem smälta i gräddblandningen. Sila blandningen genom en finmaskig sil. Häll upp i portionsformar och låt stelna i kylen ca 3 timmar.
3. Müsli: Grovhacka pistasch- och hasselnötter.  Blanda alla ingredienser till müslin i en ugnssäker form. Rosta mitt i ugnen ca 10 min. Rör om och rosta ytterligare ca 5 min, tills müslin är gyllenbrun. Låt kallna.
4. Rårör hjortron med socker och värm i en kastrull.
5. Servera moussen med hjortron och nötmüsli.

Man kan använda andra nötter också, vi lade till mandel i vårt recept. Det är inte så noga med måtten till nötmüslin. Man får gå på känsla. Till garnering blir det fint om man garnerar med citronmeliss.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Välkommen till vår bak- och matlagningsblogg! Vi som bloggar heter Chrille och Kay och vi bloggar om allt som angår bakning och matlagning. Vi lägger upp recept, tipsar och annat smått och gott. Kommentera gärna!



RSS 2.0