Biff med potatisgratäng och rödvinssky


Nu är jag (Kay) tillbaks! Jag hade ett "litet" uppehåll för att jag har varit sjuk, inte haft tid, pluggat etc. Jag tänkte lägga upp lite gamla inlägg som jag har lagt på hyllan.

För ett tag sedan gjorde jag och Chrille biff med potatisgratäng och rödvinssky. Mums!

Potatisgratäng ca 4 port.

ca 8 potatisar

3 dl grädde eller matlagningsgrädde

vitlök

salt, peppar

valfri riven ost

 

Börja skala potatisen och skiva tunt tunt i maskin eller förhand. Blanda grädden med vitlök, salt och peppar. Varva

sedan potatis och gräddblandning i en form och toppa med ost. Varför jag brukar varva är för att vitlöken ska komma i mellan potatisen så inte allt hamnar på toppen. Grädda sedan i ca 225 grader tills potatisen är mjuk. Brukar ta ca 30 min beroende på hur mycket potatis man har och hur tunt skivad den är.

Om jag inte minns fel köpte vi en hel biff eller vad man säger. Alltså inga bitar. Vi brynde köttet i stekpanna och lade sedan in köttet i ugnen tills köttet har nått 55 grader? Om jag inte är ute och cyklar. Får väl kolla upp det där. Då är köttet medium-rare. Saftigt och lite blodigt.

Såsen gjorde Chrille, så det får han skriva till någon gång.  Vilket nog aldrig kommer hända..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


Välkommen till vår bak- och matlagningsblogg! Vi som bloggar heter Chrille och Kay och vi bloggar om allt som angår bakning och matlagning. Vi lägger upp recept, tipsar och annat smått och gott. Kommentera gärna!



RSS 2.0